جعبه آتش نشانی (فایرباکس) چیست ؟

جعبه آتش نشانی (فایرباکس) همانطور که از نام آن پیداست یکی از متداول ترین سیستم های اطفاء حریق بوده وبه محفظه ای جهت نگهداری قرقره حامل شیلنگ آتش نشانی ، نازل و کپسول اطفاء حریق گفته می شود.

بطور معمول در هر دو طرف جعبه، هم در بالا و هم در پایین ۴ عدد سوراخ ، برای ورودی لوله های تر وخشک پیش بینی شده تا نصب آن در هر شرایطی متناسب با پروژه و ورودی های آب میسر گردد.

جعبه های آتش نشانی پس از کپسول های آتش نشانی دستی ، جزء ساده ترین و دردسترس ترین تجهیزات اطفاء حریق در لحظات اولیه حریق بوده که درعین سادگی حاوی جزییاتی می باشند که این محصول را به یک تجهیز کارآمد تبدیل می نماید.

بهتر است که آموزشی جهت استفاده از جعبه های آتش نشانی به افرادغیرحرفه ای ارائه شود یا درمحل نصب، دستورالعملی تعبیه گردد ؛ چرا که داشتن یک تجهیز، به تنهایی تضمین کننده ایمنی لازم برای مقابله با حوادث احتمالی نیست. مجهز بودن به همراه آگاهی و سرعت عمل است که مهار آتش را ممکن می کند .

جعبه های آتش نشانی با کارکرد بسیار حیاتی خود ، ضمن تسریع در خاموش کردن آتش سوزی و ممانعت از برگشت شعله ، به جهت ارتباطشان با شبکه تر و خشک آتش نشانی ، از مهم ترین محل های تامین آب برای تیم های عملیاتی به شمار می آیند .

به طور کلی جعبه آتش نشانی از لحاظ نصب در دو مدل جعبه آتش نشانی توکار و جعبه آتش نشانی روکار تقسیم می گردد.

دو سیستم آب در جعبه های آتش نشانی قابل نصب می باشند :

1-سیستم تر

2- سیستم خشک

سیستم تر :

دراین نوع سیستم ، لوله کشی از انتهایی ترین قسمت ساختمان (زیر زمین) شروع و تا بالاترین نقطه ی آن (پشت بام ) به پایان می رسد و به مخزن آب آتش نشانی ، که بنا به وضعیت سازه ، بر روی بام و یا زیرزمین تعبیه شده ، متصل میگردد. لوله ی این سیستم به لوله کشی آب شهری ساختمان متصل بوده و اجازه می دهد که همیشه در این سیستم آب وجود داشته باشد، بطوریکه هرگاه شیر ورودی جعبه آتش نشانی و نازل سر لوله باز شود آب جریان می یابد.

سیستم خشک :

در این نوع سیستم، شبکه لوله کشی در ساختمان به لوله آب شهری متصل نبوده و شیر ورودی آن در مجاورت درب ورودی ساختمان یا طبقه همکف ، با سایز ۱٫۵ یا ۲٫۵ اینچ تعبیه گردیده تا در مواقع ضروری آب توسط پمپ خودروی آتش نشانی ، به درون شبکه پمپاژ گردیده و در تمامی خروجی ها قابل دریافت باشد. بنابراین برعکس حالت قبل ، در شرایط عادی، داخل لوله ها و جعبه آتش نشانی و شیلنگ آن، آب وجود نداشته و خشک می باشد.

محل نصب جعبه آتش نشانی :

جعبه آتش نشانی بايد حداكثر در فاصله 110 سانتیمتری از کف و بر روی ديوار يا داخل ديوار نصب گردد (روکار / توکار) به طوری که دسترسی به شیر و اقلام داخل ان برای عموم افراد امکانپذیر باشد. فایرباکس بايد در مناطقی نصب گردد كه مورد ديد همگان باشد، که بهترین مکان ها برای نصب جعبه آتش نشانی در نزدیکی ورودی ها و خروجی ها است. هر جعبه آتش نشانی بايد حداقل شعاع 20 متر از اطراف خود را پوشش دهد.

انواع قرقره وشیلنگ آتش نشانی:

همانطور که اشاره کردیم جعبه آتش نشانی حاوی قرقره ای که دربرگیرنده شیلنگ آتش نشانی می باشد . که بسته به نوع کاربری پروژه (مسکونی- اداری – تجاری- صنعتی) و صلاحدید مشاور آتش نشانی ، میتوان از شیلنگ لاستیکی هوزریلی (Rigid) ، یا شیلنگ نخ پرلون (Collapsible) که اصطلاحا کنفی هم به آن گفته میشود ، استفاده کرد . شیلنگ لاستیکی غالبا مصارف مسکونی داشته که قابل استفاده برای تمام افراد معمولی یک ساختمان می باشد و دربقیه موارد معمولا شیلنگ کنفی مورد استفاده می گیرد . به ترتیب به قرقره هر کدام از این دونوع شیلنگ دراصطلاح عمومی قرقره هوزریلی و قرقره (فایرباکسی) ، گفته می شود . که قرقره هوزریلی به لحاظ کارکرد و نیزدر ساخت متفاوت بوده و محفظه داخل قرقره به جهت چرخش آب نیز دارد ، ساخت این قرقره ها از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اطفاء حریق درشرایط سخت رخ می دهد و می بایست به قدر کافی روان حرکت کنند . تازمان باز کردن شیلنگ را به حداقل برساند وهمچنین همزمان دچار نشتی آب نشوند .
جعبه های آتش نشانی در دو مدل فایرباکسی و هوزریلی مطابق با استاندارد های موجود در شرکت آدر توان نامی تولید می گردند. در جعبه های آتش نشانی تست هیدرواستاتیک بر روی قرقره به طور جداگانه انجام می پذیرد و پس از کسب تاییدیه واحد کنترل کیفیت به محل پروژه ارسال می گردد .حداقل ضخامت ورق به کار رفته در جعبه آتش نشانی آدرتوان نامی 1/5 میلیمتر بوده که این امر سبب هرگونه خمیده گی و پیچیدگی جعبه و استاندارد بودن آن می گردد.

دراولین مرحله ساخت فایرباکسها ، ورقهای آهن پس از طی نمودن مراحل کنترل کیفیت و اخذ مجوز از واحد QC کارخانه جهت ورود به خط تولید به واحد برش انتقال داده میشوند در این واحد با توجه به اندازه‌های موردنظر مشتری، ورقها برش خورده و برای سهولت در خمکاری عملیات گوشه زنی بر روی آنها انجام می پذیرد.
درکارخانه آدرتوان نامی عملیات برش و گوشه زنی با استفاده از پیشرفته ترین دستگاهها انجام می پذیرد . جعبه‌ آتش نشانی پس از طی مراحل برش و گوشه زنی وارد واحد پانچ می گردند. در این واحد کلیه عملیات پانچ شامل: پانچ محل قفل ، محل قرارگیری کلید یدک و ورودی لوله‌ها بر روی آنها انجام می‌پذیرد. جعبه‌ آتش نشانی پس از مرحله پانچ وارد مرحله خمکاری می‌گردند. در ساخت جعبه‌ آتش نشانی، استفاده از خم‌کن‌های پیشرفته بسیار مهم می‌باشد. در کارخانه آدرتوان نامی کلیه عملیات خمکاری با استفاده از دستگاه‌های پرس بریک CNC انجام می‌پذیرد که با توجه به کنترل 4 محور دستگاه )محور بالا، پایین، چپ و راست( کیفیت خم‌کاریها بسیار بالارفته و درنتیجه جعبه آتش نشانی دارای ظاهر بسیار مناسبی خواهد شد. پس از طی مراحل خم‌کاری، جعبه آتش نشانی به واحد جوشکاری منتقل می‌گردند. در این واحد نیز کلیه عملیات جوشکاری با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌پذیرد.

آخرین مرحله از ساخت جعبه‌ آتش‌نشانی مرحله رنگ آمیزی می‌باشد. در این واحد جعبه‌ آتش نشانی نخست در وانهای مخصوص چربی‌گیری وفسفاته قرار می‌گیرند و پس از خشک شدن کامل برای رنگ آمیزی آماده می‌گردند. کلیه جعبه‌های آتش نشانی تولیدی در کارخانه آدرتوان نامی به وسیله پوشش رنگی الکترواستاتیک کوره‌ای چرمی رنگ آمیزی می‌شوند. جعبه‌ آتش نشانی پس از ورود به اتاق رنگ و پوشش‌دهی لازم درون کوره قرارمی‌گیرندکه دراین کوره‌ها با درجه حرارت 250 درجه سانتیگراد و به مدت 30دقیقه حرارت دهی می‌شوند و پس از آن آماده نصب یراق‌آلات شده و بسته‌بندی می‌گردند .

فایرباکس ها مشخصات فنی و جزئیات دیگری نیز به لحاظ نوع ، متریال ، ابعاد ، بخش های داخلی ، اقلام داخل جعبه های آتش نشانی ، نوع شیر ، کوپلینگ و… دارند که درارتباط با دیگر استانداردهای فایرباکس ها و مشخصات فنی هریک ، شما را به مطالعه ادامه مقالات این وب سایت دعوت می نماییم .

شرکت آدرتوان نامی با تکیه بر دانش فنی و پشتکار نیروهای متخصص داخلی و بهره گیری از ماشین آلات صنعتی پیشرفته و تجربه کاری، سالهاست که توانسته در تولید تجهیزات اطفا حریق (صنعتی و شهری) پیشینه درخشانی از خود برجای گذارد از جمله این تجهیزات می توان به جعبه های آتش نشانی اشاره نمود.
جعبه آتش نشانی آدرتوان نامی متفاوت در ساخت، متمایز در کیفیت و زیبایی، ساخته شده از بهترین متریال (از جنس آهن یا استیل و یا ترکیبی ) و بروزترین طراحی، متناسب با فضای پروژه های مختلف در برج های مسکونی وتجاری،کارخانجات صنعتی و صنایع دارویی، صنایع دارویی و بهداشتی تولید و عرضه می گردند.

تهیه و تدوین : توسط بخش کارشناسان فنی شرکت آدرتوان نامی